Spanien med i Sikkerhedsrådet
Skrevet af Torben Wilkenschildt, fre, 17/10/2014 - 10:52
Samfund og Politik
Spanien blev i går valgt ind i FN's sikkerhedsråd. Dermed har spanierne i de næste to år afgørende magt med hensyn til, hvor vi skal se...
Spanien blev i går valgt ind i FN's sikkerhedsråd. Dermed har spanierne i de næste to år afgørende magt med hensyn til, hvor vi skal sende fredsbevarende styrker hen.
Sammen med Spanien blev Angola, Malaysia, New Zealand ogVenezuela valgt som nye medlemmer af Sikkerhedsrådet.
Spanien vandt sædet i et dramatisk kampvalg mod Tyrkiet.
Sikkerhedsrådet har i alt 15 medlemmer, der vælges på rotation. De andre lande, der for øjeblikket sidder i rådet, er Litauen, Chad, Chile, Jordan og Nigeria. Der er også fem permanente medlemmer, som alle har vetoret, og det er Kina, Frankrig, Rusland, Storbritannien og USA.
FNs Sikkerhedsråd er det organ med mest magt i FN, som kan sende fredsbevarende styrker. Alle medlemslande skal følge Rådets afgørelse.
Kan måske også interessere dig
Spanien og fire lande kræver skrappe indgreb for at beskytte europæisk industri
Ønsket er at ramme specifikke virksomheder med straftold for at varetage millioner af arbejdspladser.
ECB i historisk rente-dilemma
Frygten for 2011-fejlen spøger midt i ny økonomisk krise, der kan være afgørende for boligejere i Spanien.
Middelalderby bygget på lava - det rene eventyr
Tag med til en helt speciel by med Europas største … Vietnammuseum?
Kommentarer
Der er endnu ingen kommentarer til denne artikel
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.
Gratis i din indbakke hver dag!
Abonnér på nyhedsbrevet Spanien i Dag og vær på forkant med begivenhederne.
Klik her for at tilmelde dig.


















