Glasflasker kommer tilbage
Skrevet af Kathrine Hesner, Pia Bruun, tir, 29/10/2019 - 07:00
Samfund og Politik | AMIGOS
SAMFUND: Spanske virksomheder går nu stille og roligt Danmark i bedene og genindfører returpant på glasflasker.
Når vi går på bar og bestiller en øl eller en sodavand i en glasflaske, beholder tjeneren flasken.
Årsagen er, at der er pant på flasken. Den sendes retur til distributøren, som betaler for flaskens værdi.
Men sådan er det ikke i de private hjem. Spanske husstande smider tonsvis af engangsemballage væk, og det lægger yderligere beslag på miljøet.
Systemet fandtes rent faktisk for mange år siden, men gik tabt i forbindelse med industrialisering og forbrugsvækst og blev i stedet erstattet af engangsplast.
Men det skal der heldigvis laves om på nu.
Kan måske også interessere dig
Spanien og fire lande kræver skrappe indgreb for at beskytte europæisk industri
Ønsket er at ramme specifikke virksomheder med straftold for at varetage millioner af arbejdspladser.
Flypris-indekset
Her kan du se, hvorledes flypriserne udvikler sig fremadrettet.
Lysets kyst - lige rundt om hjørnet
Costa de la Luz - ″Lysets kyst″ - er nok noget af det nærmeste, vi kan komme det danske Vesterhav, når det er bedst.
Kommentarer
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.










.jpg)








