Ak, du kære gamle peseta: 25 år siden den sidste mønt blev slået ...
Skrevet af Torben Wilkenschildt, man, 22/06/2026 - 06:42
Penge & Forbrug | AMIGOS
Mønten der forsvandt, men aldrig blev glemt: Millioner ligger stadig gemt i skufferne
Den 19. juni 2001 stoppede maskinerne hos den spanske mønt- og frimærkefabrik. Efter 130 år som Spaniens omdrejningspunkt for handel og økonomi, blev den allersidste peseta-mønt præget. I år er det præcis et kvart århundrede siden, at Spanien tog det første afgørende og symbolske skridt mod et endegyldigt farvel til den elskede valuta for i stedet at gøre plads til euroen.
Læs også om, hvor meget dyrere hverdagen er blevet på 25 år.
Kan måske også interessere dig
Mellemøstlig krig truer spansk økonomi trods stærkt fundament
Nationalbanken advarer om energichok og eskalering af Irankrigen.
Spanien i denne uge
Overblik kultur og underholdning, politik og erhverv samt mærkedage.
Fallas i Valencia - en festival med farver, larm og masser af satire
Fallas er erklæret kulturarv af UNESCO, og det er der mange gode - og farverige - grunde til.
Kommentarer
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.










.jpg)








