Flere unge hjemløse
Skrevet af , fre, 07/03/2014 - 11:00
Samfund og Politik
Hjemløse er mest alkoholikere, narkomaner eller psykisk syge, sådan er fordommen ofte. I disse dage er de hjemløse dog blevet en mere broget ...
Hjemløse er mest alkoholikere, narkomaner eller psykisk syge, sådan er fordommen ofte. I disse dage er de hjemløse dog blevet en mere broget flok, da mange unge arbejdsløse må melde sig ind i flokken.
Der er et stigende antal af unge spaniere som ender på gaden, fordi de ikke har arbejde, familie eller noget sted at bo.
Det siger lederen af en af de største varmestuer i Spanien, Soledad Sánchez.
Profilen skifter
Sánchez er leder af herberget Albergue San Vicente de Paúl, der ligger i Aranjuez i Midtspanien. Herberget har eksisteret i 30 år, og 77 procent af brugerne var sidste år spaniere uden en euro på lommen.
- Mens profilen på vores hjemløse tidligere var alkoholikere, narkomaner og andre med alvorlige psykiske og fysiske sygdomme, kommer der flere og flere unge, siger herbergets leder.
Omkring halvdelen af gæsterne var sidste år i alderen mellem 45 og 60 år.
Velgørenhedsorganisationen Cáritas vurderer, at der er mellem 30.000 og 40.000 hjemløse i Spanien. Der menes at være 3.000 alene i Madrid
Herberget i Aranjuez uddelte sidste år 30.000 portioner mad.
Kan måske også interessere dig
Hvornår knækker kærligheden i Spanien og Danmark?
Læs om den ″farlige alder″ for ægteskabet i begge lande.
Sigtelsen af Zapatero truer med at vælte regeringen
Politisk jordskælv i Madrid: Eks-premierminister anklages for internationalt svindelnetværk.
Tag med til menneskehedens vugge
Spaniens arkæologiske perle er helt i særklasse.
Kommentarer
Der er endnu ingen kommentarer til denne artikel
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.
Gratis i din indbakke hver dag!
Abonnér på nyhedsbrevet Spanien i Dag og vær på forkant med begivenhederne.
Klik her for at tilmelde dig.


















